Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) účastníkům nejen přiblíží stěžejní poznatky vysokoškolské didaktiky založené na evidence-based přístupu, ale umožní jim i přicházet s vlastními otázkami či tématy a společně na ně hledat odpověď. Po jeho absolvování budou absolventi schopni daleko lépe a reflektovaněji naplánovat svoji výuku i celý předmět, budou obeznámeni se základy efektivní výuky, vyzkouší si celou řadu výukových metod a naučí se, podle čeho vybrat tu nejvhodnější. V neposlední řadě pak odejdou s výrazně posíleným učitelským sebevědomím. Během programu jim také bude nabídnuta možnost individuální konzultace k výuce, kdy jeden z lektorů poskytne zpětnou vazbu a doporučení k jejich výukové hodině či zaslaným výukovým materiálům (více informací zde).
Zatímco učitelé na středních, ale i základních školách musí projít důkladnou didaktickou přípravou, u vysokoškolských učitelů to vesměs požadováno není. Přitom začít vyučovat bez odborné přípravy není vůbec snadné; ba někdy mimořádně obtížné. A právě proto existuje tento vzdělávací program. Ať už vás výuka teprve čeká a chcete se na ni s předstihem dobře připravit, nebo už učíte a chtěli byste svoji výuku posunout na vyšší úroveň, nabízíme vám program, který vám pomůže toho dosáhnout. Vychází nejen z letitých zkušeností, které mají s výukou a školením jeho lektoři, ale také z evidence-based přístupů k vysokoškolské výuce.
Cílem programu je podpořit rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků vyučujících na Univerzitě Karlově. Program je určen primárně pro začínající akademické pracovníky a doktorandy Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK).
Běh sestává ze čtyř prezenčních setkání:
Setkání |
Datum |
Čas |
Úvodní bloková výuka - první den |
PO 14.10.2024 |
09:00 - 17:30 |
Úvodní bloková výuka - druhý den |
ÚT 15.10.2024 |
09:00 - 12:30 |
První navazující setkání |
PO 11.11.2024 |
09:00 - 12:30 |
Druhé navazující setkání (závěrečné) |
PO 25.11.2024 |
13:00 - 16:30 |
Rektorát Univerzity Karlovy, Zelená posluchárna (místnost 141), Celetná 20
vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyvodit z nich důsledky pro svou výuku
zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující komunikace
vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti; použít příklady efektivního dotazování
analyzovat proces výuky, s důrazem na postupy aktivizace všech studujících
uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní postupy pro motivování a aktivování studujících
naplánovat svou výuku s ohledem na soulad mezi cíli předmětu, hodnocením výsledků učení a průběhem výuky
formulovat vlastní otázky, týkající se znalostí, dovedností, postojů a hodnot spojených s výukou
zdůvodnit význam společného hledání odpovědí a kolegiálního sdílení
Program je zacílen na rozvoj kompetencí podle Rámce pro efektivní výuku na Univerzitě Karlově, a to zejména na pilíře I. (Plánování a příprava výuky) a II. (Vedení výuky). Dále jsou v programu vytvářeny předpoklady pro rozvoj pilířů III.-VI. Vzdělávací program pedagogických dovedností je tvořen tematickými výukovými bloky, které jsou doplněny řízeným samostudiem. Prostor pro reflexi a podporu učitelské sebedůvěry je zajišťován aktivizací účastníků a využíváním metod pro bezpečné kolegiální sdílení zkušeností.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Zabývá se obecnou didaktikou, kvalitou pedagogické praxe, andragogikou a profesním rozvojem pedagogických pracovníků. Vystudovala Fakultu chemicko-inženýrskou Vysoké školy chemicko-technologické a Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy. Působí jako odborná asistentka na obou zmíněných školách, výukově i výzkumně se věnuje kromě obecné didaktiky též mentoringu začínajících učitelů. Vede kurzy didaktických dovedností pro doktorandy a vysokoškolské učitele.
PhDr. Radka High, Ph.D.
Zabývá se pedagogickou a školní psychologií, zejména otázkami motivace k učení, vzděláváním nadaných žáků a dále vzděláváním akademických pracovníků. Vystudovala psychologii na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. V současné době působí jako odborná asistentka na katedře psychologie PedF UK a na katedře učitelství Vysoké školy chemicko-technologické. Vede kurzy pedagogických dovedností pro doktorandy a vysokoškolské učitele, zabývá se poradenstvím pro akademiky, ale též pro pracovníky v podnikové sféře.
JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Vystudoval Pedagogickou fakultu UK (anglický jazyk a společenské vědy) a Právnickou fakultu UK a od roku 2009 se věnuje výuce didaktiky, zejména didaktiky práva. Na Právnické fakultě UK vede kurz základů didaktiky práva pro studenty magisterského i doktorského studia, v rámci programu Street Law vede praxe studentů na vybraných středních školách (více viz www.streetlaw.eu). Základy didaktiky práva vyučuje také na pedagogické fakultě. Zkušenosti s výukou, nastavováním kurzů i vedením studentům má z celé řady společenskovědních kurzů (např. Mediální příprava pro právníky, Sociologie pro právníky, Právo a film). Inspiraci, vedle odborné literatury, získává i od kolegů ze zahraničí, zejména Velké Británie a USA. Přes deset let působil také jako učitel společenských věd na pražském Gymnáziu Jana Keplera a pravidelně lektoruje kurzy právní didaktiky pro středoškolské učitele.
Účast v programu je zdarma.
V případě dotazů neváhejte nás kontaktovat na adrese: