Vzdělávací program pedagogických dovedností (LS AR 2023/2024) ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zatímco učitelé na středních, ale i základních školách musí projít důkladnou didaktickou p vysokoškolských učitelů to vesměs požadováno není. Přitom začít vyučovat bez odborné přípr snadné; někdy to může být dokonce mimořádně obtížné. A právě proto existuje tento vzděláva už vás výuka teprve čeká a chcete se na ni s předstihem dobře připravit, nebo už učíte a c výuku posunout na vyšší úroveň, nabízíme vám program, který vám pomůže toho dosáhnout. Vyc letitých zkušeností, které mají s výukou a školením jeho lektoři, ale také z evidence-base vysokoškolské výuce. Začneme úvodním, den a půl trvajícím intenzivním setkáním, na které p navážeme, a to vždy půldenním setkáním. Účastníci tak budou mít čas nabyté poznatky a insp vyzkoušet a následně se podělit o to, jak se jim to dařilo, a během celého programu hledat svoji výuku vylepšit. Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) účastníkům nejen přiblíží stěžejní pozn vysokoškolské didaktiky založené na evidence-based přístupu, ale umožní jim i přicházet s otázkami či tématy a společně na ně hledat odpověď. Po jeho absolvování budou absolventi s lépe a reflektovaněji naplánovat svoji výuku i celý předmět, budou obeznámeni se základy e vyzkouší si celou řadu výukových metod a naučí se, podle čeho vybrat tu nejvhodnější. V ne pak odejdou s výrazně posíleným učitelským sebevědomím. Během programu jim také bude nabíd individuální konzultace k výuce, kdy jeden z lektorů poskytne zpětnou vazbu a doporučení k hodině či zaslaným výukovým materiálům (více informací zde [ URL "https://cczv.cuni.cz/CCZ Obsah programu: Úvod Co můžeme v programu očekávat? Zahájení, cíle vzdělávacího programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu p komunikace. --------- Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole? Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategoriz vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory praxe. --------- Efektivní vyučování na vysoké škole Umění vysvětlovat a umění ukazovat Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učen reflexe praktické zkušenosti. --------- Zajišťování prostředí pro učení Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikac výzkumná zjištění. --------- Motivace Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace --------- Aktivní učení Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky? Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujíc efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škol --------- Plánování výuky Jak správně nastavit výsledky učení a jak podle nich dobře naplánovat svoji výuku? Způsoby plánování hodiny i celého předmětu. Pravidla a nastavení vzájemného fungování. Roz přednášky. --------- Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi? Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady či vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli předmět výsledků učení studujících a průběhem výuky. --------- Porozumění náročným výukovým situacím Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studujícími? --------- Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít? Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánov vyučovací praxe účastníků. Reflexe a evaluace programu z pohledu účastníků, generování nov rozvoji programu, závěrečné kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdíl Cílem programu je podpořit rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků vyučují Univerzitě Karlově. Program je zacílen na rozvoj kompetencí podle Rámce pro efektivní výuk Karlově [ URL "https://paedagogium.cuni.cz/effective-teaching"] , a to zejména na pilíře I příprava výuky) a II. (Vedení výuky). Dále jsou v programu vytvářeny předpoklady pro rozvo VI. Vzdělávací program pedagogických dovedností je tvořen tematickými výukovými bloky, kte řízeným samostudiem. Prostor pro reflexi a podporu učitelské sebedůvěry je zajišťován akti a využíváním metod pro bezpečné kolegiální sdílení zkušeností. Výsledky učení - na konci programu budou účastníci schopni: • vysvětlit základní principy kvalitní výuky a evidence-based přístupů ve vzdělávání a vyv důsledky pro svou výuku • zdůvodnit důležitost růstového myšlení, bezpečného prostředí pro učení a respektující ko • vysvětlit principy efektivního učení, fungování pozornosti a paměti; použít příklady efe dotazování • analyzovat proces výuky, s důrazem na postupy aktivizace všech studujících • uvést příklady několika typů motivace a použít konkrétní postupy pro motivování a aktivo • naplánovat svou výuku s ohledem na soulad mezi cíli předmětu, hodnocením výsledků učení • formulovat vlastní otázky, týkající se znalostí, dovedností, postojů a hodnot spojených • zdůvodnit význam společného hledání odpovědí a kolegiálního sdílení Programu je určen primárně pro začínající akademické pracovníky a doktorandy Univerzity Ka zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK). Lektoři: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. Zabývá se obecnou didaktikou, kvalitou pedagogické praxe, andragogikou a profesním rozvoje pracovníků. Vystudovala Fakultu chemicko-inženýrskou Vysoké školy chemicko-technologické a fakultu Univerzity Karlovy. Působí jako odborná asistentka na obou zmíněných školách, výuk věnuje kromě obecné didaktiky též mentoringu začínajících učitelů. Vede kurzy didaktických doktorandy a vysokoškolské učitele. PhDr. Radka High, Ph.D. Zabývá se pedagogickou a školní psychologií, zejména otázkami motivace k učení, vzdělávání a dále vzděláváním akademických pracovníků. Vystudovala psychologii na Pedagogické fakultě Karlovy. V současné době působí jako odborná asistentka na katedře psychologie PedF UK a n učitelství Vysoké školy chemicko-technologické. Vede kurzy pedagogických dovedností pro do vysokoškolské učitele, zabývá se poradenstvím pro akademiky, ale též pro pracovníky v podn JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D. Vystudoval Pedagogickou fakultu UK (anglický jazyk a společenské vědy) a Právnickou fakult roku 2009 se věnuje výuce didaktiky, zejména didaktiky práva. Na Právnické fakultě UK vede didaktiky práva pro studenty magisterského i doktorského studia, v rámci programu Street L studentů na vybraných středních školách (více viz www.streetlaw.eu). Základy didaktiky prá také na pedagogické fakultě. Zkušenosti s výukou, nastavováním kurzů i vedením studentům m společenskovědních kurzů (např. Mediální příprava pro právníky, Sociologie pro právníky, P Inspiraci, vedle odborné literatury, získává i od kolegů ze zahraničí, zejména Velké Britá Přes deset let působil také jako učitel společenských věd na pražském Gymnáziu Jana Kepler lektoruje kurzy právní didaktiky pro středoškolské učitele. Forma programu: PREZENČNÍ V letním semestru jsou vypsány dva běhy programu. Jedná se o dva běhy s totožným obsahem, pokračování. Přihlaste se tedy prosím pouze na jeden z nabízených běhů. Běh je složen vždy ze čtyř setkání: I. běh - ZRUŠENO Setkání Datum Čas Úvodní bloková výuka Po 04. 03. 2024 09:00 - 16:00 Úvodní bloková výuka Út 05. 03. 2024 09:00 - 12:30 První navazující setkání St 03. 04. 2024 14:00 - 17:30 Druhé navazující setkání (závěrečÚt 23. 04. 2024 09:00 - 12:30 II. běh - AKTUÁLNÍ, PŘIHLAŠOVÁNÍ BĚŽÍ Setkání Datum Čas Úvodní bloková výuka Út 09. 04. 2024 09:00 - 16:00 Úvodní bloková výuka St 10. 04. 2024 14:00 - 17:30 První navazující setkání Po 13. 05. 2024 09:00 - 12:30 Druhé navazující setkání (závěrečÚt 28. 05. 2024 09:00 - 12:30 Místo konání: Rektorát UK, Zelená posluchárna (učebna č. 141), Celetná 20, Praha 1 Program aktuálně běží. Přihlásit se jako zájemce o účast v příštím běhu! [ URL "https://vzdelavani.is.cuni.cz/sim public/programs/367278584"] Budete informováni o nově vypsaném termínu. Účast v programu je zdarma. V případě dotazů nás kontaktujte na: cczv(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "cczv(zavinac)ruk.cun