V aktuálním semestru není program vypsán, ale svůj zájem o účast můžete vyjádřit níže. Váš zájem zohledníme při plánování dalšího semestru.
Workshop se zaměřuje na metodiku písemného testování při přijímacích zkouškách na vysokou školu. Účastníci se naučí identifikovat a aplikovat efektivní prediktory akademického úspěchu. Porozumí klíčovým konceptům reliability a validity testů a nástrojům pro jejich ověřování. S využitím položkové analýzy budou schopni posoudit kvalitu testových úloh, porovnat ji s výsledkem recenze a navrhnout optimalizaci položek. Diskutována bude férovost hodnocení a strategie pro snižování testové úzkosti. Workshop se dále zaměří na sestavování úloh, porovnání uzavřených a otevřených formátů, a principy nastavování mezí a adjustování skóre. Tato interaktivní sezení nabídnou účastníkům praktické nástroje pro zvyšování efektivity a spravedlnosti přijímacích testů.
Výsledky učení:
Popíše cíle vysoké školy při výběru uchazečů o studium.
Vyjmenuje nejčastěji zvažované prediktory akademického úspěchu pro výběr uchazečů na vysoké školy a porovná je.
Pro konkrétní podmínky vybere nejvhodnější prediktory akademického úspěchu. Výběr odůvodní a popíše vlastnosti vybraných prediktorů.
Vysvětlí pojem reliabilita zkoušky/testu. Uvede příklady situací, které snižují reliabilitu.
Vysvětlí pojem validita testu/zkoušky. Vysvětlí vztah mezi reliabilitou a validitou. Uvede příklady situací, které ohrožují validitu testu/zkoušky.
Vysvětlí vliv testové úzkosti na reliabilitu zkoušky. Vyjmenuje nejčastější zdroje testové úzkosti. Ke každému uvede příklady postupů, kterými lze testovou úzkost snížit.
Interpretuje vybrané charakteristiky testové úlohy získané položkovou analýzou (obtížnost, diskriminační schopnost, analýzu distraktorů). Na základě výsledků položkové analýzy doporučí úpravy testové úlohy tak, aby se zvýšila její kvalita.
Interpretuje vybrané výstupy analýzy testu (histogram, reliabilita, Cronbachovo alfa, kriteriální validita).
Porovná absolutní a relativní nastavení mezí. Uvede příklady metod absolutního a relativního nastavování mezí.
Vysvětlí princip adjustování skóre. Vysvětlí význam adjustování skóre pro férovost testování. Popíše obtíže spojené s adjustováním skóre.
Popíše nejčastěji používané formáty uzavřených písemných testových úloh (SBA, MTF a jejich varianty) a porovná jejich vlastnosti.
Popíše nejčastěji používané formáty otevřených testových úloh (SAQ, MEQ, esej a jejich varianty). Vysvětlí jejich výhody a nevýhody. Porovná vlastnosti otevřených a uzavřených úloh.
Kompetence rozvíjené v programu:
Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 3 (Zpětná vazba a hodnocení), pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) a do pilíře 5 (Profesní spolupráce) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:
(Pilíř 3) Bod 1. Vyučující spravedlivě a transparentně hodnotí, zda studující splnili požadavky předmětu.
(Pilíř 4) Bod 4. Vyučující se pravidelně a systematicky vzdělává ve způsobech zlepšování kvality výuky.
(Pilíř 5) Bod 1. Vyučující se pravidelně zapojuje do diskuzí o výuce se svými kolegy a kolegyněmi, aby se vzájemně inspirovali a sdíleli své zkušenosti.
Lektoři:
MUDr. Martin Vejražka, PhD. učí lékařskou biochemii na 1. lékařské fakultě UK. Kromě toho se dlouhodobě věnuje metodice zkoušení a testování a elektronické podpoře výuky medicíny. Mimo jiné stál u zrodu WikiSkript, dnes nejnavštěvovanějšího webu pro pregraduální studium medicíny. Mezi jeho koníčky patří společenský tanec a klasická lingvistika. Dovolenou trávil nejraději na horách, absolvoval přechody mnoha velehor; v současnosti ovšem relaxuje spíše s rodinou na chatě a na malé dřevěné plachetnici.
RNDr. Čestmír Štuka, Ph.D., MBA vystudoval fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě UK v Praze. Ve svém profesním životě měl štěstí na vzrušující témata. Nejprve pracoval na využití rázových vln v medicíně. Později se posunul k podpoře informačních technologií a výuce informatiky na 1. LF UK. Spolu s Martinem Vejražkou vytvořili výukový portál WikiSkripta. V souvislosti s přechodem atestací na fakulty se začal zabývat testováním a psychometrií. Společně s ostatními přednášejícími připravili příručku Testování na lékařských fakultách. Zajímá se o historii, paragliding a fotografování.
Lektoři programu vydali na začátku roku 2022 publikaci Testování a hodnocení studentů na UK, která je přístupná v open access režimu viz https://karolinum.cz/autori/stuka-cestmir-7826
Pokud máte jakékoli otázky, neváhejte nás kontaktovat na adrese: