• Facebook
    • Twitter
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Navigator

    Efektivní metody ústního hodnocení ve vysokoškolském přijímacím řízení

    V aktuálním semestru není program vypsán, ale svůj zájem o účast můžete vyjádřit níže. Váš zájem zohledníme při plánování dalšího semestru.



    Tento workshop poskytne účastníkům komplexní přehled o metodice ústního hodnocení v kontextu přijímacích zkoušek na vysoké školy. Zaměříme se na porovnání ústních a písemných hodnocení v rámci různých formátů úloh, interaktivity, reliability a dovednostních domén. Dále prozkoumáme nejčastěji používané formáty ústního zkoušení a pět nejčastějších strategií dotazování, včetně jejich vlivu na míru stresu zkoušených a důsledky pro reliabilitu zkoušky. Workshop také poskytne praktické návody a demonstrace vedení ústní zkoušky s důrazem na neutrální dotazování a testování vyšších úrovní schopností.


    Výsledky učení:

    • Porovná ústní a písemné hodnocení z hlediska formátů úloh, interaktivity, reliability a dovednostních domén.

    • Popíše nejčastěji používané formáty ústního zkoušení (DOPLNIT).

    • Popíše pět nejčastějších strategií dotazování (prompting) při ústní zkoušce. Porovná tyto strategie z hlediska intruzivity (míry stresu pro frekventanty). Vysvětlí význam rozdílů pro reliabilitu zkoušky.

    • Předvede vedení ústní zkoušky, přičemž uplatní neutrální dotazování. Položí otázky, které zkoušejí vyšší úrovně schopností zkoušeného.


    Kompetence rozvíjené v programu:

    Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 3 (Zpětná vazba a hodnocení), pilíře 4 (Reflexe výuky a profesní rozvoj vyučujících) a do pilíře 5 (Profesní spolupráce) Rámce pro efektivní výuku na UK. Především se soustředí na následující kompetence:

    • (Pilíř 3) Bod 1. Vyučující spravedlivě a transparentně hodnotí, zda studující splnili požadavky předmětu.

    • (Pilíř 4) Bod 4. Vyučující se pravidelně a systematicky vzdělává ve způsobech zlepšování kvality výuky.

    • (Pilíř 5) Bod 1. Vyučující se pravidelně zapojuje do diskuzí o výuce se svými kolegy a kolegyněmi, aby se vzájemně inspirovali a sdíleli své zkušenosti.


    Lektoři:

    MUDr. Martin Vejražka, PhD. učí lékařskou biochemii na 1. lékařské fakultě UK. Kromě toho se dlouhodobě věnuje metodice zkoušení a testování a elektronické podpoře výuky medicíny. Mimo jiné stál u zrodu WikiSkript, dnes nejnavštěvovanějšího webu pro pregraduální studium medicíny. Mezi jeho koníčky patří společenský tanec a klasická lingvistika. Dovolenou trávil nejraději na horách, absolvoval přechody mnoha velehor; v současnosti ovšem relaxuje spíše s rodinou na chatě a na malé dřevěné plachetnici.


    RNDr. Čestmír Štuka, Ph.D., MBA vystudoval fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě UK v Praze. Ve svém profesním životě měl štěstí na vzrušující témata. Nejprve pracoval na využití rázových vln v medicíně. Později se posunul k podpoře informačních technologií a výuce informatiky na 1. LF UK. Spolu s Martinem Vejražkou vytvořili výukový portál WikiSkripta. V souvislosti s přechodem atestací na fakulty se začal zabývat testováním a psychometrií. Společně s ostatními přednášejícími připravili příručku Testování na lékařských fakultách. Zajímá se o historii, paragliding a fotografování.


    Lektoři programu vydali na začátku roku 2022 publikaci Testování a hodnocení studentů na UK, která je přístupná v open access režimu viz https://karolinum.cz/autori/stuka-cestmir-7826


    Pokud máte jakékoli otázky, neváhejte nás kontaktovat na adrese:



    Poslední změna: 24. srpen 2024 11:47 
    Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
    Sdílet na: