• Facebook
    • Twitter
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Navigator

    VPPD ZS AR 2022/2023

    Vzdělávací program pedagogických dovedností (dále jen VPPD) je zaměřen na kultivaci pedagogických dovedností a vzdělávání se v oblasti vysokoškolské didaktiky a příbuzných disciplín. Těžištěm programu je cyklus šesti bloků doplněný řízeným samostudiem s využitím e-learningu. Program se koná PREZENČNĚ vždy ve středu od 14.00 do 17.00 hod. Určen je primárně pro doktorandy a začínající akademické pracovníky Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK). Účast v programu je zdarma.


    Program VPPD:


    • I. BLOK:

    Úvod

    Co můžeme v programu očekávat?

    Zahájení, cíle programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komunikace.

    Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ

    Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole?

    Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategorizace pojetí vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory a příklady dobré praxe.


    • II. BLOK:

    Efektivní vyučování na vysoké škole

    Umění vysvětlovat a umění ukazovat.

    Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učení z praxe, reflexe praktické zkušenosti.

    Zajišťování prostředí pro učení

    Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité.

    Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikace, příklady a výzkumná zjištění.


    • III. BLOK:

    Motivace

    Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit.

    Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace studujících.

    Aktivní učení

    Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky?

    Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujících, vedení efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škole.


    • IV. BLOK:

    Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení

    Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi?

    Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady činností vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli kurzu, průběhem výuky a hodnocením výsledků učení studujících.

    E-learning jako podpora aktivizace studujících

    Jak využít online nástroje pro lepší výuku?

    LMS Moodle a další nástroje pro online podporu výuky, pedagogické využití a praktické ukázky.


    • V. BLOK:

    Hlas a komunikační dovednosti

    Jak při vyučování neztratit hlas?

    Verbální a neverbální komunikace, práce s hlasem, základy hlasové hygieny.

    Porozumění náročným výukovým situacím

    Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studenty?

    Bezpečná forma skupinového reflektivního rozhovoru ve struktuře balintovské skupiny.


    • VI. BLOK:

    • Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu

    Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít?

    Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Reflexe a evaluace vzdělávacího programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, závěrečné kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností.


    Forma: PREZENČNÍ

    Čas: středy vždy od 14:00 do 17:00 hod.

    Místo: Zelená posluchárna (místnost č. 141), Celetná 20, Praha 1

    Lektorky: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.; Mgr. Radka High, Ph.D.; Mgr. Pavla Sovová, Ph.D.


    Registrace byla ukončena. V případě dotazů či zájmu o program kontaktujte: .


    Účast v programu je zdarma.



    Poslední změna: 19. prosinec 2022 12:08 
    Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
    Sdílet na: