VPPD ZS AR 2022/2023 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vzdělávací program pedagogických dovedností (dále jen VPPD) je zaměřen na kultivaci pedago dovedností a vzdělávání se v oblasti vysokoškolské didaktiky a příbuzných disciplín. Těžiš je cyklus šesti bloků doplněný řízeným samostudiem s využitím e-learningu. Program se koná vždy ve středu od 14.00 do 17.00 hod. Určen je primárně pro doktorandy a začínající akadem Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK). Účast v pr Program VPPD: • I. BLOK: • Úvod Co můžeme v programu očekávat? Zahájení, cíle programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komuni • Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole? Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategoriz vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory praxe. • II. BLOK: • Efektivní vyučování na vysoké škole Umění vysvětlovat a umění ukazovat. Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učen reflexe praktické zkušenosti. • Zajišťování prostředí pro učení Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité. Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikac výzkumná zjištění. • III. BLOK: • Motivace Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit. Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace • Aktivní učení Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky? Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujíc efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škol • IV. BLOK: • Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi? Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady či vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli kurzu, hodnocením výsledků učení studujících. • E-learning jako podpora aktivizace studujících Jak využít online nástroje pro lepší výuku? LMS Moodle a další nástroje pro online podporu výuky, pedagogické využití a praktické ukáz • V. BLOK: • Hlas a komunikační dovednosti Jak při vyučování neztratit hlas? Verbální a neverbální komunikace, práce s hlasem, základy hlasové hygieny. • Porozumění náročným výukovým situacím Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studenty? Bezpečná forma skupinového reflektivního rozhovoru ve struktuře balintovské skupiny. • VI. BLOK: • Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít? Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Ref vzdělávacího programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, zá kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností. Forma: PREZENČNÍ Čas: středy vždy od 14:00 do 17:00 hod. Místo: Zelená posluchárna (místnost č. 141), Celetná 20, Praha 1 Lektorky: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.; Mgr. Radka High, Ph.D.; Mgr. Pavla Sovová, Ph.D Registrace byla ukončena. V případě dotazů či zájmu o program kontaktujte: kristyna.odchazelova(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "(zavinac)"] . Účast v programu je zdarma.