• Facebook
    • Twitter
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Navigator

    VPPD ZS 2021/2022

    Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) pro doktorandy a začínající akademické pracovníky je zaměřen na kultivaci pedagogických dovedností a vzdělávání se v oblasti vysokoškolské didaktiky a příbuzných disciplín. Těžištěm programu je cyklus šesti online bloků doplněný řízeným samostudiem s využitím e-learningu. Program se koná DISTANČNĚ ve středu vždy od 14.00 do 17.00 hod. Určen je pro doktorandy a začínající akademické pracovníky Univerzity Karlovy. Účast v programu je zdarma.


    Program VPPD ZS 2021/2022:


    • I. BLOK: 20. 10. 2021

    Úvod

    Co můžeme v programu očekávat?

    Zahájení, cíle programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komunikace.

    Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ

    Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole?

    Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategorizace pojetí vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory a příklady dobré praxe.


    • II. BLOK: 27. 10. 2021

    Efektivní vyučování na vysoké škole

    Umění vysvětlovat a umění ukazovat.

    Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učení z praxe, reflexe praktické zkušenosti.

    Zajišťování prostředí pro učení

    Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité.

    Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikace, příklady a výzkumná zjištění.


    • III. BLOK: 3. 11. 2021

    Motivace

    Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit.

    Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace studujících.

    Aktivní učení

    Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky?

    Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujících, vedení efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škole.


    • IV. BLOK: 10. 11. 2021

    Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení

    Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi?

    Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady činností vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli kurzu, průběhem výuky a hodnocením výsledků učení studujících.

    E-learning jako podpora aktivizace studujících

    Jak využít online nástroje pro lepší výuku?

    LMS Moodle a další nástroje pro online podporu výuky, pedagogické využití a praktické ukázky.


    • V. BLOK: 24. 11. 2021

    Hlas a komunikační dovednosti

    Jak při vyučování neztratit hlas?

    Verbální a neverbální komunikace, práce s hlasem, základy hlasové hygieny.

    Porozumění náročným výukovým situacím

    Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studenty?

    Bezpečná forma skupinového reflektivního rozhovoru ve struktuře balintovské skupiny.


    • VI. BLOK: 1. 12. 2021

    • Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu

    Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít?

    Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Reflexe a evaluace vzdělávacího programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, závěrečné kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností.



    Čas: středa vždy od 14:00 do 17:00 hod.

    Místo: ZOOM (odkaz bude zaslán zaregistrovaným účastníkům)

    Lektorky: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.; Mgr. Radka High, Ph.D.; Mgr. Pavla Sovová, Ph.D.


    Program již běží a registrace do tohoto běhu byla ukončena.


    V případě zájmu o účast v programu lze vyjádřit zájem zde. Případně se obraťte na







    Poslední změna: 15. listopad 2021 11:15 
    Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
    Sdílet na: