VPPD ZS 2021/2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) pro doktorandy a začínající akademické je zaměřen na kultivaci pedagogických dovedností a vzdělávání se v oblasti vysokoškolské d a příbuzných disciplín. Těžištěm programu je cyklus šesti online bloků doplněný řízeným sa s využitím e-learningu. Program se koná DISTANČNĚ ve středu vždy od 14.00 do 17.00 hod. Ur doktorandy a začínající akademické pracovníky Univerzity Karlovy. Účast v programu je zdar Program VPPD ZS 2021/2022: • I. BLOK: 20. 10. 2021 • Úvod Co můžeme v programu očekávat? Zahájení, cíle programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komuni • Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole? Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategoriz vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory praxe. • II. BLOK: 27. 10. 2021 • Efektivní vyučování na vysoké škole Umění vysvětlovat a umění ukazovat. Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učen reflexe praktické zkušenosti. • Zajišťování prostředí pro učení Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité. Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikac výzkumná zjištění. • III. BLOK: 3. 11. 2021 • Motivace Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit. Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace • Aktivní učení Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky? Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujíc efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škol • IV. BLOK: 10. 11. 2021 • Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi? Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady či vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli kurzu, hodnocením výsledků učení studujících. • E-learning jako podpora aktivizace studujících Jak využít online nástroje pro lepší výuku? LMS Moodle a další nástroje pro online podporu výuky, pedagogické využití a praktické ukáz • V. BLOK: 24. 11. 2021 • Hlas a komunikační dovednosti Jak při vyučování neztratit hlas? Verbální a neverbální komunikace, práce s hlasem, základy hlasové hygieny. • Porozumění náročným výukovým situacím Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studenty? Bezpečná forma skupinového reflektivního rozhovoru ve struktuře balintovské skupiny. • VI. BLOK: 1. 12. 2021 • Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít? Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Ref vzdělávacího programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, zá kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností. Čas: středa vždy od 14:00 do 17:00 hod. Místo: ZOOM (odkaz bude zaslán zaregistrovaným účastníkům) Lektorky: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.; Mgr. Radka High, Ph.D.; Mgr. Pavla Sovová, Ph.D Program již běží a registrace do tohoto běhu byla ukončena. V případě zájmu o účast v programu lze vyjádřit zájem zde [ URL "https://apps.powerapps.co a2edc8c3-0476-40a1-8e00-d985f19669ec?tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2?IDProgr se obraťte na Mgr. Kristýnu Odcházelovou. [ MAIL "kristyna.odchazelova(zavinac)ruk.cuni.cz