Zkoušení pomocí online testů
Učitel vytvoří elektronický test ve vybraném nástroji (typicky Moodle odkaz).
V Moodle existuje několik možností, které by měly studentovi „ztížit“ podvádění, a to: zamíchání variant otázek v úlohách, stanovení náhodného pořadí úloh, stanovení časového limitu pro úlohy, formulace širší otázky (vyžadující tvorbu vlastní odpovědi), atd.
Učitel také dbá na zabezpečení obsahu textu a zamezení jeho nežádoucímu zkopírování, a to např. nastavením vstupního hesla, nastavením zpřístupnění testu atd.
V případě, že online test zkoušející monitoruje v reálném čase zkoušení, je možné také požádat studenta, aby mu před začátkem testu ukázal místnost mobilem a následně sdílel svou plochu.
Před začátkem psaného testu je možné také požádat studenta o prohlášení, ve kterém student podepíše (zaškrtne), že jedná čestně a zkouška probíhá bez pomoci druhých.
Je doporučeno testy, u kterých to je možné, koncipovat jako „open-book“. Společně s časovým limitem výrazně posílí bezpečnost i férovost, neboť stačí zajistit, že místo zkoušeného neodpovídá někdo jiný. Kopírování informací nedává v tomto uspořádání smysl, výsledek nezkreslí dohledání konkrétní faktografické informace.
Pro psaní online testů je možné využít i jiné nástroje, dopředu se však spojte se svým fakultním IT oddělením, aby byla zabezpečena dostatečná technická podpora.