Vzdělávací program pedagogických dovedností (VPPD) je zaměřen na kultivaci pedagogických dovedností a vzdělávání se v oblasti vysokoškolské didaktiky a příbuzných disciplín. Těžištěm programu je cyklus šesti online bloků doplněný řízeným samostudiem s využitím e-learningu. Program se koná DISTANČNĚ vždy ve středu od 14.00 do 17.00 hod. Určen je primárně pro doktorandy a začínající akademické pracovníky Univerzity Karlovy (v případě zájmu je možná účast i zkušenějších pedagogů UK). Účast v programu je zdarma.
Program VPPD LS AR 2021/2022:
I. BLOK
• Úvod
Co můžeme v programu očekávat?
Zahájení, cíle programu. Představení lektorů a účastníků, nastavení způsobu práce a komunikace.
• Priority pedagogické práce vyučujících na VŠ
Co je důležité v mé práci vyučujícího na vysoké škole?
Osobní reflexe pojetí kvalitní výuky. Výzkumy kvality vyučování na vysoké škole, kategorizace pojetí vyučování a rolí vysokoškolského učitele. Měření kvality výuky na VŠ, oblasti, indikátory a příklady dobré praxe.
II. BLOK
• Efektivní vyučování na vysoké škole
Umění vysvětlovat a umění ukazovat.
Principy učení, pozornost a paměť. Didaktické prostředky srozumitelného vysvětlování. Učení z praxe, reflexe praktické zkušenosti.
• Zajišťování prostředí pro učení
Jak zajišťovat bezpečné prostředí a proč je to důležité.
Psychické bezpečí a sociální vztahy ve vysokoškolské výuce. Analýza respektující komunikace, příklady a výzkumná zjištění.
III. BLOK
• Motivace
Co motivuje studující, aby se učili a jak to můžeme podpořit.
Třídění motivů, sebedeterminační teorie. Postojové a didaktické možnosti podpory motivace studujících.
• Aktivní učení
Proč a jak podporovat zapojení všech studujících do výuky?
Odborné argumenty pro aktivní učení. Typy interakce ve výuce a způsoby aktivizace studujících, vedení efektivní diskuse. Zpětná vazba a klíčová role otázek, formativní hodnocení na vysoké škole.
IV. BLOK
• Vyšší myšlenkové operace a hloubkové učení
Jak podporovat přemýšlení a spojování znalostí pro praxi?
Kognitivní náročnost výuky a Bloomova taxonomie. Výzkumně ověřené indikátory a příklady činností vyučujících, které podporují hloubkové učení. Sokratovské otázky. Soulad mezi cíli kurzu, průběhem výuky a hodnocením výsledků učení studujících.
• E-learning jako podpora aktivizace studujících
Jak využít online nástroje pro lepší výuku?
LMS Moodle a další nástroje pro online podporu výuky, pedagogické využití a praktické ukázky.
V. BLOK
• Hlas a komunikační dovednosti
Jak při vyučování neztratit hlas?
Verbální a neverbální komunikace, práce s hlasem, základy hlasové hygieny.
• Porozumění náročným výukovým situacím
Jak si poradit v problematické či konfliktní situaci při práci se studenty?
Bezpečná forma skupinového reflektivního rozhovoru ve struktuře balintovské skupiny.
VI. BLOK
• Závěrečné shrnutí, reflexe a evaluace programu
Co jsme se dozvěděli a jak to dále využít?
Shrnutí klíčových znalostí a dovedností, plánovaný dopad do vyučovací praxe účastníků. Reflexe a evaluace vzdělávacího programu z pohledu účastníků, generování nových námětů k rozvoji programu, závěrečné kolokvium, vytvoření absolventského networkingu pro další sdílení zkušeností.
Čas: středy od 14:00 do 17:00 hod.
Místo: ZOOM
Lektorky: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.; Mgr. Radka High, Ph.D.; Mgr. Pavla Sovová, Ph.D.
Registrace do programu byla ukončena. V případě zájmu o program se zapište zde.