• Facebook
    • Twitter
    • YouTube
    • LinkedIn
    • Navigator

    Výcvik v případové supervizi

    The Case supervision training in the field of reflective developmental supervision


    Anotace / Annotation

    Případová supervize je rozvojovým reflektujícím postupem při vzdělávání začátečníků v oboru (supervize jako prostředek profesní socializace) i při celoživotním vzdělávání (supervize jako „ostření a čištění“ rutinou pokoušených praktiků). Odehrává se v kontextu vícestranného smluvního pole, které přináší rozvojové podněty všem zúčastněným stranám.

    Obecným účelem případové supervize je

    • pracovníkovo prohloubení vlastní reflexe a reflexivity jako dovednosti vnímat, uvědomovat si a promýšlet pracovní vztahy, cíle, procesy a společenské kontexty včetně vlastních postojů, stereotypů a předsudků;

    • pracovníkova poctivost jako způsobilost ovlivňovat výsledkem reflexe vlastní jednání ve směru hodnot vlastní odbornosti, profese a organizace.


    Výcvik v případové supervizi představuje první úroveň uceleného supervizního vzdělání akreditovaného Evropskou asociací pro supervizi a koučování (EASC). Zdůrazňuje zodpovědnost, partnerskou spolupráci, nadhled a rozvoj/udržitelnost.

    Účelem výcviku v případové supervizi je připravit absolventa výcviku na výkon případové supervize v kontextu pomáhajících profesí a organizací.



    Case-based supervision is an essential developmental reflective process both in the training of novices (supervision as means of professional socialization) and in the lifelong learning (supervision as "cleaning and sharpening" of experienced and routine-tempted professionals). It takes place in the context of a multilateral contractual field that provides developmental incentives for all the parties involved.

    The general purpose of case supervision is

    • workers´ self-awareness and reflexivity as a skill of perceiving, being aware of and thinking over work relationships, goals, processes and societal contexts including attitudes, stereotypes and prejudices of their own;

    • workers´ integrity as a competence to tune their professional conduct by the results of self-awareness according to their personal, professional and organizational values.


    The Case supervision training represents the first level of comprehensive supervision education accredited by the European Association for Supervision and Coaching (EASC). It emphasizes partnership, responsibility/accountability, development/sustainability and a sense of perspective.

    The purpose of the Case supervision training is to prepare the graduate to perform case supervision in the context of helping professions and organisations.


    Garant kurzu / Course guarantor

    Mgr. Jana Švadlenová, Ph.D.


    Poslední změna: 29. leden 2025 14:46