Projekt 4EU+ Micro-Credential Integration (MICI) je iniciativa Evropské univerzitní aliance 4EU+, zaměřená na rozvoj mikrocertifikátů v kontextu digitální a zelené transformace. Aliance 4EU+, jejíž součástí je i Univerzita Karlova, získala na tento projekt tříletý grant z programu Erasmus+ 2024. Digitální a ekologické změny zásadně ovlivňují trh práce a vyžadují nové dovednosti – proto roste důraz na celoživotní učení, v jehož rámci mikrocertifikáty představují flexibilní nástroj pro rozšiřování kvalifikace.
Projekt je realizován jako policy experimentation v rámci programu Erasmus+, což znamená, že jeho výsledky mají ovlivnit nejen zapojené univerzity, ale i tvorbu vzdělávacích politik na evropské úrovni.
Programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu jsou krátké, ucelené programy s přímým napojením na praxi. Absolventům poskytují lepší zaměstnatelnost a konkurenceschopnost na pracovním trhu. Tyto „menší vzdělávací programy“ účastníkům umožňují pružně doplňovat znalosti a dovednosti, aniž by nahrazovaly tradiční studijní programy – místo toho je vhodně doplňují.
Díky projektu 4EU+ MICI spojí osm prestižních evropských univerzit své síly, aby vytvořily jednotný rámec pro navrhování, udílení a uznávání mikrocertifikátů. Cílem je umožnit flexibilní, dovednostně orientované vzdělávací cesty dostupné napříč institucemi a aliancí 4EU+, v souladu s potřebami trhu práce. Projekt reaguje na aktuální výzvy v oblasti dovedností pro digitální a zelenou ekonomiku a podporuje strategické cíle EU v oblasti digitální inkluze a udržitelnosti. Zároveň klade důraz na kvalitu – mikrocertifikáty vznikají podle společných standardů a s robustním zajištěním kvality.
Díky spolupráci s externími partnery (firmami, úřady) je zajištěno, že obsah programů je prakticky relevantní a odpovídá aktuální poptávce po dovednostech.
Hlavním posláním projektu je sjednotit přístup k mikrocertifikátům v rámci aliance 4EU+ a ukázat jejich přínos pro vysoké školy, studenty i zaměstnavatele. Mezi cíle patří:
Vytvoření společného aliančního rámce pro tvorbu a vzájemné uznávání mikrocertifikátů, který může podpořit a inspirovat formování evropského rámce a vývoj nových programů zaměřených na digitální a zelené kompetence,
nastavení mechanismů kvality a akreditace,
posílení spolupráce s aplikační sférou.
Projekt je rozčleněn do pracovních balíčků (Work Packages, WP), které koordinují jednotlivé univerzity:
WP1 Projektový management a koordinace (Sorbonne University) – řízení projektu, administrativa, monitorování pokroku.
WP2 Identifikace dovedností a potřeb (Univerzita v Kodani) – analýza potřeb cílových skupin a klíčových kompetencí.
WP3 Vývoj a implementace programů (Univerzita v Miláně) – návrh a pilotáž nových modulů s mikrocertifikátem.
WP4 Zajištění kvality (Univerzita Karlova) – definice společných kritérií a ukazatelů kvality pro mikrocertifikáty.
WP5 Komunikace a diseminace (Univerzita ve Varšavě) – propagace výsledků projektu a šíření povědomí.
Projekt 4EU+ MICI přinese konkrétní výsledky s dlouhodobým přínosem:
Nové programy s mikrocertifikátem – krátké programy zaměřené na digitální dovednosti, udržitelnost a další oblasti.
Rámec kvality a uznávání – metodika zajišťování kvality a návrh systému uznávání.
Posílení celoživotního vzdělávání – prakticky orientované programy otevřené studujícím i širší veřejnosti.
Spolupráce s partnery – zapojení průmyslu, zaměstnavatelů a veřejných institucí.
Zvýšení zaměstnatelnosti – nástroj pro lepší uplatnění absolventů na trhu práce.
Ve vývoji projektu 4EU+ MICI byla v červenci 2025 ustanovena Rada externích expertů – External Advisory Board. Tento krok představuje významný milník. Rada slouží jako strategický partner při kontrole a rozvoji hlavních výstupů projektu, zejména ve vztahu ke kvalitě, potřebám trhu a partnerství ve vzdělávání. Členové rady přinášejí zkušenosti z oblasti celoživotního vzdělávání, kvality, zapojení studentů i zaměstnavatelů. 4euplus.eu
Členové:
Matteo Sgarzi – expert v oboru vzdělávání, odborné přípravy a mezinárodních vztahů, vedoucí mezinárodních aktivit v Céreq. 4euplus.eu
Imke Buss (Advisory Guest Member) – expertka na ekonomické vzdělávání, správu akademického prostředí, e-learning a kvalitu výuky v oblasti celoživotního vzdělávání. 4euplus.eu
Marilena Maniaci – profesorka, bývalá místopředsedkyně pro výzkum a děkanka, členka správních a hodnotících agentur (např. ANVUR) s bohatou praxí v evropských projektech. 4euplus.eu
Mags Arnold – řídí projekt mikro-certifikátů na University College Cork, přináší zkušenosti s pokračujícím vzděláváním pro profesionály. 4euplus.eu
Levente Varga – zastupuje studentskou komunitu v European Students’ Union, přináší pohled studentů a jejich potřeb v akademickém vzdělávání. 4euplus.eu
Marie-Jo Goedert – dlouhodobě zapojená v oblasti vysokoškolského vzdělávání, působí v agenturách pro hodnocení a uznávání kvality (ENQA, ECA, atd.). 4euplus.eu
Rada expertů pomáhá:
sladit návrhy mikrocertifikátů s evropskými politikami i praktickými požadavky trhu práce,
propojovat MICI s širšími iniciativami a standardy v EU,
podpořit diseminaci projektových výsledků, včetně závěrečné konference. 4euplus.eu.
Univerzita Karlova (UK) je klíčovým partnerem projektu. Koordinuje pracovní balíček WP4 (zajištění kvality), čímž přispívá k nastavení evropských standardů kvality pro mikrocertifikáty. Vedení WP4 zajišťuje Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací (OKVA) ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání (CCŽV) RUK. Interním koordinátorem projektu je Mgr. Jaroslav Pěnička (CCŽV).
UK se podílí i na ostatních částech projektu – od analýz potřeb (WP2), přes návrh programů (WP3), až po jejich propagaci (WP5). Zapojením UK je zajištěno, že výsledky projektu budou plně využitelné v prostředí českého vysokého školství. Univerzita Karlova tak potvrzuje svou roli lídra v oblasti modernizace vzdělávání.
Jste vyučující či garant studijního programu na UK? Zapojte se do inovativního projektu 4EU+ MICI a pomozte nám vytvářet nové programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu! Projekt hledá motivované akademické pracovníky napříč fakultami, kteří by chtěli vyvíjet či nabídnout krátké programy zaměřené na aktuální dovednosti a témata. Ideálně se jedná o programy v oblastech souvisejících s digitální transformací, udržitelností, inovacemi, nebo obecně takové, po nichž je poptávka ve společnosti a na trhu práce.
Co nabízíme? Zapojením do projektu získáte metodickou podporu při tvorbě programu – od úvodní analýzy potřeb, přes návrh obsahu podle společného rámce, až po nastavení způsobu hodnocení studentů v souladu s evropskými standardy kvality (výstupy WP4). Budete mít příležitost spolupracovat s kolegy z dalších evropských univerzit 4EU+ a sdílet si navzájem zkušenosti. Váš program se může stát součástí nabídky 4EU+ Campus programu, což znamená, že jej budou moci navštěvovat studenti z partnerských univerzit i zájemci z řad veřejnosti – získáte tak širší publikum a mezinárodní rozměr pro svou výuku. Navíc přispějete k prestiži UK jakožto instituce, která udává krok v zavádění moderních trendů ve vzdělávání.
Jaký typ programu hledáme? Program vedoucí k zisku mikrocertifikátu by měl být krátký (v rozsahu jednotek týdnů až měsíců, typicky ekvivalent 3–6 kreditů), velmi prakticky zaměřený a modulární. Může jít o zcela nový program vytvořený „na míru“ identifikované potřebě, nebo o úpravu stávajícího předmětu pro širší cílovou skupinu (např. nabídnutí předmětu celoškolsky nebo v angličtině i pro externí uchazeče). Důležitá je inovativní forma výuky – zapojení e-learningu, projektové výuky, případových studií, spolupráce s odborníky z praxe apod., aby program co nejlépe rozvíjel konkrétní kompetence účastníků. Mikrocertifikát může stát samostatně, nebo se skládat do širšího programu (stackable credentials) – i takové koncepty chceme testovat.
Projekt 4EU+ MICI je otevřen spolupráci nejen uvnitř univerzit, ale i navenek směrem k zaměstnavatelům, firmám a dalším organizacím. Cílem je, aby programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu co nejlépe odpovídaly reálným potřebám praxe a aby si je zaměstnavatelé vzali za své jako hodnotný doklad o dovednostech absolventa. Již od počátku projektu proto probíhá dialog s partnery, mezi nimiž v ČR figurují například Hospodářská komora ČR a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zapojení Hospodářské komory přináší do projektu perspektivu zaměstnavatelů – jejich pohled na celoživotní učení a informace o tom, jaké dovednosti nyní na trhu práce nejvíce chybí. Díky tomu můžeme vyvíjet programy, které jsou relevantní pro firmy a zvýší šance absolventů na získání dobré práce. Spolupráce s MŠMT je zase zásadní pro ukotvení mikrocertifikátů v systému terciárního vzdělávání.
Do budoucna plánujeme do tvorby a realizace mikrocertifikátů zapojit i konkrétní firmy a organizace. Firemní partneři mohou například spolupracovat na obsahu programu (nabídnout případové studie, lektory z praxe či exkurze), definovat konkrétní skills poptávané v jejich odvětví, nebo třeba poskytnout technologickou podporu. Vítáme také firmy, které by chtěly motivovat své zaměstnance k absolvování programů vedoucích k zisku mikrocertifikátu – ať už jako součást firemního vzdělávání, nebo benefitů. Pro organizace veřejné správy a neziskový sektor platí totéž – i zde lze společně identifikovat témata, kde by mikrocertifikát pomohl zlepšit kvalifikaci pracovníků či občanů (např. digitální dovednosti úředníků, rekvalifikace v sociálních službách aj.).
Máte zájem o spolupráci jako partner? Ozvěte se nám prosím na CCŽV . Rádi probereme možnosti partnerství – od jednorázové konzultace obsahu až po oficiální přidružené partnerství v projektu. Věříme, že prohlubování vazeb mezi univerzitami a aplikační sférou je klíčem k úspěchu mikrocertifikátů. Projekt 4EU+ MICI může posloužit jako model, jak takovou spolupráci realizovat v mezinárodním měřítku, a UK chce být u toho v první linii.
V rámci projektu se budou realizovat také analýzy v rámci WP2, do kterých se mohou zapojit další partneři. Tyto analýzy budou mapovat potřeby v oblasti digitálních a zelených dovedností a umožní připojit se širšímu spektru institucí a organizací, které mohou přispět svými daty či zkušenostmi.
Sorbonne Université (FR, koordinátor)
Københavns Universitet (DK)
Università degli Studi di Milano (IT)
Univerzita Karlova (CZ)
Uniwersytet Warszawski (PL)
Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg (DE)
Université Paris-Panthéon-Assas (FR)
4EU+ European University Alliance e.V. (DE)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (CZ)
Chambre de Commerce et d’Industrie de Région Paris Île-de-France (FR)
Université de Genève (CH)
Haut Conseil de l’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur – Hcéres (FR)
SUEZ (FR)
Essilor International (FR)
Groupe des Industries Métallurgiques (FR)
Université Grenoble Alpes (FR)
Københavns Kommune (DK)
Assolombarda – Associazione Industriale Lombarda dei Territori di Milano, Lodi, Monza e Brianza, Pavia (IT)
Camera di Commercio di Milano MonzaBrianza Lodi (IT)
Czech Chamber of Commerce (CZ)
Miasto Stołeczne Warszawa (PL)
KPMG Advisory Sp. z o.o. (PL)
BioRN Cluster Management GmbH (DE)
SAP SE (DE)
Metropolregion Rhein-Neckar GmbH (DE)
Centrum celoživotního vzdělávání (CCŽV), koordinátor Mgr. Jaroslav Pěnička, e-mail: .