4EU+ Micro-Credential Integration (MICI) ****************************************************************************************** * O projektu 4EU+ MICI ****************************************************************************************** Projekt? 4EU+ Micro-Credential Integration (MICI) [ URL "https://4euplus.eu/4EU-1124.html? Evropské univerzitní aliance 4EU+, zaměřená na rozvoj? mikrocertifikátů? v kontextu digitá transformace. Aliance 4EU+, jejíž součástí je i Univerzita Karlova, získala na tento proje grant z programu Erasmus+ 2024. Digitální a ekologické změny zásadně ovlivňují trh práce a dovednosti – proto roste důraz na celoživotní učení, v jehož rámci mikrocertifikáty předst nástroj pro rozšiřování kvalifikace. Projekt je realizován jako policy experimentation v rámci programu Erasmus+, což znamená, mají ovlivnit nejen zapojené univerzity, ale i tvorbu vzdělávacích politik na evropské úro Programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu? jsou krátké, ucelené programy s přímým napojení Absolventům poskytují lepší zaměstnatelnost a konkurenceschopnost na pracovním trhu. Tyto programy“ účastníkům umožňují pružně doplňovat znalosti a dovednosti, aniž by nahrazovaly programy – místo toho je vhodně doplňují. Díky projektu 4EU+ MICI spojí osm prestižních evropských univerzit své síly, aby vytvořily pro navrhování, udílení a uznávání mikrocertifikátů. Cílem je umožnit? flexibilní, dovedno vzdělávací cesty? dostupné napříč institucemi a aliancí 4EU+, v souladu s potřebami trhu p reaguje na aktuální výzvy v oblasti dovedností pro ?digitální a zelenou ekonomiku ?a podpo cíle EU v oblasti digitální inkluze a udržitelnosti. Zároveň klade důraz na kvalitu – mikr vznikají podle společných standardů a s robustním zajištěním kvality. Díky spolupráci s externími partnery (firmami, úřady) je zajištěno, že obsah programů je? relevantní a odpovídá aktuální poptávce ?po dovednostech. ****************************************************************************************** * Cíle a struktura projektu ****************************************************************************************** Hlavním posláním projektu je?sjednotit přístup k mikrocertifikátům v rámci aliance 4EU+? a přínos pro vysoké školy, studenty i zaměstnavatele. Mezi cíle patří: • Vytvoření společného aliančního rámce pro tvorbu a vzájemné uznávání mikrocertifikátů, k podpořit a inspirovat formování evropského rámce a vývoj nových programů zaměřených na d zelené kompetence, • nastavení mechanismů kvality a akreditace, • posílení spolupráce s aplikační sférou. Projekt je rozčleněn do pracovních balíčků (Work Packages, WP), které koordinují jednotliv • WP1 Projektový management a koordinace (Sorbonne University)? – řízení projektu, adminis monitorování pokroku. • WP2 Identifikace dovedností a potřeb (Univerzita v Kodani)? – analýza potřeb cílových sk kompetencí. • WP3 Vývoj a implementace programů (Univerzita v Miláně)? – návrh a pilotáž nových modulů mikrocertifikátem. • WP4 Zajištění kvality (Univerzita Karlova)? – definice společných kritérií a ukazatelů k mikrocertifikáty. • WP5 Komunikace a diseminace (Univerzita ve Varšavě)? – propagace výsledků projektu a šíř ****************************************************************************************** * Výstupy a přínosy projektu ****************************************************************************************** Projekt 4EU+ MICI přinese konkrétní výsledky s dlouhodobým přínosem: • Nové programy s mikrocertifikátem? – krátké programy zaměřené na digitální dovednosti, u další oblasti. • Rámec kvality a uznávání? – metodika zajišťování kvality a návrh systému uznávání. • Posílení celoživotního vzdělávání? – prakticky orientované programy otevřené studujícím veřejnosti. • Spolupráce s partnery ?– zapojení průmyslu, zaměstnavatelů a veřejných institucí. • Zvýšení zaměstnatelnosti? – nástroj pro lepší uplatnění absolventů na trhu práce. Rada externích expertů (External Advisory Board) Ve vývoji projektu ?4EU+ MICI? byla v červenci 2025 ustanovena ?Rada externích expertů – E Board. Tento krok představuje významný milník. Rada slouží jako strategický partner při ko hlavních výstupů projektu, zejména ve vztahu ke kvalitě, potřebám trhu a partnerství ve vz rady přinášejí zkušenosti z oblasti celoživotního vzdělávání, kvality, zapojení studentů i 4euplus.eu Členové: • Matteo Sgarzi?– expert v oboru vzdělávání, odborné přípravy a mezinárodních vztahů, vedo mezinárodních aktivit v Céreq.?4euplus.eu • Imke Buss ?(Advisory Guest Member) – expertka na ekonomické vzdělávání, správu akademick e-learning a kvalitu výuky v oblasti celoživotního vzdělávání.?4euplus.eu • Marilena Maniaci?– profesorka, bývalá místopředsedkyně pro výzkum a děkanka, členka sprá hodnotících agentur (např. ANVUR) s bohatou praxí v evropských projektech.?4euplus.eu • Mags Arnold – řídí projekt mikro-certifikátů na University College Cork, přináší zkušeno pokračujícím vzděláváním pro profesionály.?4euplus.eu • Levente Varga?– zastupuje studentskou komunitu v European Students’ Union, přináší pohle jejich potřeb v akademickém vzdělávání.?4euplus.eu • Marie-Jo Goedert? – dlouhodobě zapojená v oblasti vysokoškolského vzdělávání, působí v a hodnocení a uznávání kvality (ENQA, ECA, atd.).?4euplus.eu Rada expertů pomáhá: • sladit návrhy mikrocertifikátů s? evropskými politikami i praktickými požadavky trhu prá • propojovat MICI s širšími iniciativami a standardy v EU, • podpořit diseminaci projektových výsledků, včetně závěrečné konference.?4euplus.eu. Role Univerzity Karlovy Univerzita Karlova (UK) je klíčovým partnerem projektu. Koordinuje pracovní balíček? WP4 ( kvality), čímž přispívá k nastavení evropských standardů kvality pro mikrocertifikáty. Ved Odbor kvality vzdělávací činnosti a akreditací (OKVA) ve spolupráci s Centrem celoživotníh (CCŽV) RUK. Interním koordinátorem projektu je ?Mgr. Jaroslav Pěnička (CCŽV). UK se podílí i na ostatních částech projektu – od analýz potřeb (WP2), přes návrh programů po jejich propagaci (WP5). Zapojením UK je zajištěno, že výsledky projektu budou plně využ prostředí českého vysokého školství. Univerzita Karlova tak potvrzuje svou roli lídra v ob vzdělávání. ****************************************************************************************** * Výzva k zapojení akademiků ****************************************************************************************** Jste vyučující či garant studijního programu na UK??Zapojte se do inovativního projektu 4E nám vytvářet nové programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu! Projekt hledá motivované akad napříč fakultami, kteří by chtěli vyvíjet či nabídnout krátké programy zaměřené na aktuáln a témata. Ideálně se jedná o programy v oblastech souvisejících s digitální transformací, inovacemi, nebo obecně takové, po nichž je poptávka ve společnosti a na trhu práce. Co nabízíme?? Zapojením do projektu získáte metodickou podporu při tvorbě programu – od úv potřeb, přes návrh obsahu podle společného rámce, až po nastavení způsobu hodnocení studen s evropskými standardy kvality (výstupy WP4). Budete mít příležitost spolupracovat s koleg evropských univerzit 4EU+ a sdílet si navzájem zkušenosti. Váš program se může stát součás + Campus?programu, což znamená, že jej budou moci navštěvovat studenti z partnerských univ z řad veřejnosti – získáte tak širší publikum a mezinárodní rozměr pro svou výuku. Navíc p prestiži UK jakožto instituce, která udává krok v zavádění moderních trendů ve vzdělávání. Jaký typ programu hledáme?? Program vedoucí k zisku mikrocertifikátu by měl být krátký (v týdnů až měsíců, typicky ekvivalent 3–6 kreditů), velmi prakticky zaměřený a modulární. Mů nový program vytvořený „na míru“ identifikované potřebě, nebo o úpravu stávajícího předmět cílovou skupinu (např. nabídnutí předmětu celoškolsky nebo v angličtině i pro externí ucha je inovativní forma výuky – zapojení e-learningu, projektové výuky, případových studií, sp odborníky z praxe apod., aby program co nejlépe rozvíjel konkrétní? kompetence? účastníků. může stát samostatně, nebo se skládat do širšího programu (stackable credentials) – i tako chceme testovat. ****************************************************************************************** * Spolupráce s firemními partnery a institucemi ****************************************************************************************** Projekt 4EU+ MICI je ?otevřen spolupráci ?nejen uvnitř univerzit, ale i navenek směrem k z firmám a dalším organizacím. Cílem je, aby programy vedoucí k zisku mikrocertifikátu co ne reálným potřebám praxe a aby si je zaměstnavatelé vzali za své jako hodnotný doklad o dove absolventa. Již od počátku projektu proto probíhá dialog s partnery, mezi nimiž v ČR figur Hospodářská komora ČR?a ?Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zapojení Hospodářsk do projektu perspektivu zaměstnavatelů – jejich pohled na celoživotní učení a informace o dovednosti nyní na trhu práce nejvíce chybí. Díky tomu můžeme vyvíjet programy, které jsou pro firmy?a zvýší šance absolventů na získání dobré práce. Spolupráce s MŠMT je zase zásad mikrocertifikátů v systému terciárního vzdělávání. Do budoucna plánujeme do tvorby a realizace mikrocertifikátů zapojit i konkrétní firmy a o Firemní partneři mohou například spolupracovat na obsahu programu (nabídnout případové stu z praxe či exkurze), definovat konkrétní?skills?poptávané v jejich odvětví, nebo třeba pos technologickou podporu. Vítáme také firmy, které by chtěly motivovat své zaměstnance k abs programů vedoucích k zisku mikrocertifikátu – ať už jako součást firemního vzdělávání, neb organizace veřejné správy a neziskový sektor platí totéž – i zde lze společně identifikova by mikrocertifikát pomohl zlepšit kvalifikaci pracovníků či občanů (např. digitální dovedn rekvalifikace v sociálních službách aj.). Máte zájem o spolupráci jako partner?? Ozvěte se nám prosím na CCŽV (cczv(zavinac)ruk.cuni "cczv(zavinac)ruk.cuni.cz"] . Rádi probereme možnosti partnerství – od jednorázové konzult oficiální přidružené partnerství v projektu. Věříme, že prohlubování vazeb mezi univerzita sférou je klíčem k úspěchu mikrocertifikátů. Projekt 4EU+ MICI může posloužit jako model, spolupráci realizovat v mezinárodním měřítku, a UK chce být u toho v první linii. V rámci projektu se budou realizovat také analýzy v rámci WP2, do kterých se mohou zapojit Tyto analýzy budou mapovat potřeby v oblasti digitálních a zelených dovedností a umožní př spektru institucí a organizací, které mohou přispět svými daty či zkušenostmi. ****************************************************************************************** * Hlavní partneři projektu ****************************************************************************************** • Sorbonne Université (FR, koordinátor) • K?benhavns Universitet (DK) • Universit? degli Studi di Milano (IT) • Univerzita Karlova (CZ) • Uniwersytet Warszawski (PL) • Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg (DE) • Université Paris-Panthéon-Assas (FR) • 4EU+ European University Alliance e.V. (DE) • Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (CZ) • Chambre de Commerce et d’Industrie de Région Paris Île-de-France (FR) ****************************************************************************************** * Přidružení partneři ****************************************************************************************** • Université de Gen?ve (CH) • Haut Conseil de l’évaluation de la recherche et de l’enseignement supérieur – Hcéres (FR • SUEZ (FR) • Essilor International (FR) • Groupe des Industries Métallurgiques (FR) • Université Grenoble Alpes (FR) • K?benhavns Kommune (DK) • Assolombarda – Associazione Industriale Lombarda dei Territori di Milano, Lodi, Monza e (IT) • Camera di Commercio di Milano MonzaBrianza Lodi (IT) • Czech Chamber of Commerce (CZ) • Miasto Stołeczne Warszawa (PL) • KPMG Advisory Sp. z o.o. (PL) • BioRN Cluster Management GmbH (DE) • SAP SE (DE) • Metropolregion Rhein-Neckar GmbH (DE) ****************************************************************************************** * Kontakt ****************************************************************************************** Centrum celoživotního vzdělávání (CCŽV), koordinátor Mgr. Jaroslav Pěnička, e-mail:? jaroslav.penicka(zavinac)ruk.cuni.cz [ MAIL "jaroslav.penicka(zavinac)ruk.cuni.cz"] .