Vzdělávací modul Úvod do prevence založené na důkazech (INEP) je postaven na více než 30 letech výzkumu prevence a toho, jak nejnovější vědecké poznatky aplikovat v „reálném světě“ a v souladu s mezinárodními standardy a preventivní praxí ve vyspělém světě. Kurz je zaměřen na základní orientaci ve všech klíčových oblastech školské prevence rizikového chování; zprostředkovává základní přehled klíčových konceptů a aktuálních informací moderně pojaté prevence rizikového chování za využití a vědecky ověřených (evidence-based) a obecně uznávaných informací v oblasti prevence rizikového chování. Je zamýšlen jako univerzální úvod do prevence pro pedagogické pracovníky. Kurz se zaměřuje na znalosti v oblasti prevence rizikového chování, ale také i na rozpoznávání hranic a kompetencí pedagogických pracovníků.
Do kurzu Úvod do prevence založené na důkazech jsou zahrnuta specifika České republiky. Tato specifika vnímáme jako velmi důležité, a to nejen z aktuálního pohledu oboru, ale také z pohledu současné dobré preventivní praxe ve školách a školských zařízeních. V některých ohledech jsou Česká republika a její specifika dávána nejen na evropské úrovni za příklady rozvinutého systému prevence v praxi.
Jedná se zejména o:
1) Koncept prevence rizikového chování
2) Standardy primární prevence
3) Systém primární prevence MŠMT
4) Systém evidence preventivních aktivit – SEPA
5) Školní preventivní plán
6) Čtyřúrovňový model vzdělávání
The Introduction to Evidence-Based Prevention (INEP) educational module is built on more than 30 years of prevention research and how to apply the latest scientific findings in the "real world" and in line with international standards and prevention practice in the developed world. The course is focused on basic orientation in all key areas of school prevention of risky behavior; provides a basic overview of key concepts and up-to-date information on modern risk behavior prevention using evidence-based and generally accepted information in the field of risk behavior prevention. It is intended as a universal introduction to prevention for educators. The course focuses on knowledge in the area of risk behavior prevention, but also on recognizing the boundaries and competencies of pedagogical staff.
The specifics of the Czech Republic are included in the Introduction to evidence-based prevention course. We see these specifics as very important, not only from the current point of view of the field, but also from the point of view of current good preventive practice in schools and school facilities. In some respects, the Czech Republic and its specifics are given not only at the European level as examples of a developed prevention system in practice.
These are in particular:
1) The concept of risk behavior prevention
2) Primary prevention standards
3) Primary prevention system of the Ministry of Education and Culture
4) Preventive activity registration system – SEPA
5) School prevention plan
6) Four-level model of education
prof. Roman Gabrhelík,Ph.D.,
Roman.gabrhelik@lf1.cuni.cz