Tvorba a úprava kurzů a předmětů pomocí ABC learning design ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Anotace: Stojíme-li před úkolem, navrhnout nový kurz či předmět, popřípadě reformovat běžící kurz č z možných cest je využít strukturovanou metodu spolupráce vyučujících, která se nazývá ABC [ URL "https://abc-ld.org"] . Jde o nástroj, který předpokládá, že vyučující již před vlas došli ke shodě, co má umět absolvent předmětu, tj. jsou definovány tzv. výsledky učení v p zadání, po jejichž prokazatelném splnění jsme se studenty spokojeni. Metoda ABC pomáhá „přeložit“ tyto předem připravené výstupy učení do směsi konkrétních výu a nalezené nástroje použít k naplnění těchto výstupů učení. Metoda předjímá běžná rizika, cesty chronicky se objevující při snaze tvořit nové předměty či upravit stávající, mj. než se učitelé neproduktivně vyčerpají tím, že se zprvu zaměří na technologie výuky, aniž by v tomu, co během výuky a učení se dělají studující. Nejprve se tedy řeší výstupy učení a akt zatímco vhodná technologie výuky se vybírá až nakonec. Pro účely tohoto workshopu je uvažováno šest možných způsobů, kterými studenti mohou nabýv dovedností, popř. postojů: o Získávání, nabývání (acquisition), tj. studující čte psané zdroje, sleduje přednášky, vi nahrávky. Hojně využívaná forma učení, kdy však po studujících není vyžadováno nic jiného, podklady, které vytvořil někdo jiný. o Prozkoumávání (investigation, inquiry), tj. studující hledá, nachází a kriticky porovnáv dokumenty, data a další zdroje, přičemž v nich nachází koncepty a myšlenky, které si má os aktivnější proces učení. o Diskuse (discussion), tj. studující se učí vyjadřovat své myšlenky, chápat myšlenky osta na ně, oponovat jim či naopak hledat průniky a shodu mezi nimi. o Procvičování (practice), kdy studující přizpůsobuje svoji činnost zadanému cíli, přičemž na základě zpětné vazby svého konání. Tuto zpětnou vazbu získává od ostatních studujících, či od samotných výsledků své práce. Vyučující musí k tomuto způsobu připravit vhodné zázem o Spolupráce (collaboration), tj. studující diskutuje ve skupině a společně s ostatními vy výstup. Tento výstup (zpráva, graf, hodnocení…) má být obrazem spolupráce více osob. Od di tím, že je zde nutnost dojít ke shodě mezi účastníky tak, aby vznikl smysluplný a obhajite výstup. o Tvorba (production), kdy studující propojí hluboké osvojení toho, co se měl naučit, s pr a tvorbou výstupů (textových dokumentů, úvah, esejí, zpráv, prezentací, měření dat, tvorba výrobků…). Metoda je používána na více než 35 univerzitách s účastí přes 1000 akademických pracovníků v zásadě pro jakýkoliv obor. Vychází ze zásad tzv. výuky založené na důkazech (evidence-ba a její původní forma byla publikována zde [ URL "https://www.sciencedirect.com/science/art S1877042816309843"] . Časová struktura Před workshopem: zmapování potřeb účastníků pomocí webového formuláře Vlastní workshop: ? 25 min úvodního výkladu ? 10 minut tréninku v prostředí kolaborativní platformy ? 15 minut radarový graf ? 40 minut vlastní práce s časovým plánem a kartami ? 10 minut radarový graf – revize ? 20 minut prezentování výsledků jednotlivými skupinami Výsledkem workshopu je: 1. Konkretizace výsledků učení. 2. Vyznačení předpokládaného/žádoucího poměru mezi šesti způsoby učení v radarovém grafu 3. Rozvržení jednotlivých typů učení podél časové osy předmětu na pracovním plánu tak, aby výsledků učení. Doplnění způsobu a načasování forem hodnocení (formativní či sumativní). D výuky (kontaktní „face-to-face“, distanční synchronní, distanční asynchronní). Spočítání č pro zvládnutí výuky z pohledu studenta (přímá výuka, příprava, samostudium). Diskuse toto předmětu a jeho částí mezi vyučujícími. 4. Pokud je to zapotřebí, opraven původně zamýšleného poměru mezi šesti způsoby učení na z proběhlé diskuse. 5. Pokud pracuje více skupin vyučujících paralelně, porovnání jejich návrhů mezi sebou, di konečné podoby. 6. Před ukončením vytvoření soupisu úkolů nutných k uskutečnění právě vytvořeného plánu, a způsobem s podílem konkrétních pracovníků a s časovými termíny. Kompetence rozvíjené v programu: Kurz rozvíjí kompetence spadající do pilíře 1 (plánování a příprava výuky) a do pilíře 2 ( Rámce pro efektivní výuku na UK [ URL "https://paedagogium.cuni.cz/effective-teaching"] . Lektor: Prof. MUDr. Mgr. Zbyněk Tonar, Ph.D., Univerzita Karlova, Lékařská fakulta v Plzni, Ústav embryologie a Biomedicínské centrum Vystudoval učitelství biologie a chemie pro SŠ na Západočeské univerzitě v Plzni, všeobecn na Univerzitě Karlově. Přes 20 let je vyučujícím na Lékařské fakultě v Plzni Univerzity Ka histologie, mikroskopické anatomie a embryologie. Zabývá se postupy výuky založené na důka based teaching a je řešitelem šesti úspěšných projektů pro inovaci výuky. Je také autorem učebních textů včetně učebnice Memorix histologie, oceněné Cenou Jaroslava Jirsy za nejlep 2016 ve vědách lékařsko-farmaceutických. V magisterském programu byl školitelem 33 studentských vědeckých prací; v doktorském studi školitelem či konzultantem šesti obhájených dizertací a pěti dalších běžících. Spolupracuj spolky českých i zahraničních studentů a přednáší na Univerzitě třetího věku, Juniorské un Mezinárodní letní škole experimentální chirurgie LF UK v Plzni. V letech 2006-2019 abslovo 13 stáží jako výzkumník či učitel na Veterinární univerzitě ve Vídni. V kategorii Nejlepší pracovník získal Cenu Wernera von Siemense pro rok 2018. Založil a vede Laboratoř kvantita kde se zabývá např. prokrvením normálních i nádorových vzorků, hojením tkání a orgánů s vy biomateriálů a eticky ospravedlnitelným designem in vivo experimentálních studií. V letech garantem 20 projektů smluvního výzkumu pro zadavatele z komerční sféry i veřejných institu zadavatele ze zahraničí. Koníčky: sport, hudba. Bibliometrické údaje viz profily v databáz o Web of Science (Researcher ID: I-2728-2017) o PublOns Profile https://publons.com/author/1267747/zbynek-tonar o ResearchGate https://www.researchgate.net/profile/Zbynek_Tonar o ORCID ID orcid.org/0000-0002-7200-9894 Program již proběhl. Mám zájem o účast v dalším běhu programu! [ URL "https://vzdelavani.is.cuni.cz/simplifywor programs/37345453"] Budete informováni o nově vypsaném termínu. Účast v programu je zdarma. V případě dotazů či zájmu o program se obracejte na: Mgr. Kristýna Odcházelová [ MAIL "kristyna.odchazelova(zavinac)ruk.cuni.cz"]